#RunEveryDay

Maratón začíná po třicátém kilometru??

Maratón začíná po třicátém kilometru?? (naschvál jsem zde dal dva otazníky, neboť maraton začíná mnohem dřív - minimálně Vaším rozhodnutím maratón běžet).

… maratón to není běžecká disciplína, to je životní styl … je to život, vášeň, adrenalin a napětí…zároveň také potem a dřinou, ale vždy fantastickým zážitkem. Nikdy nevíte, jaké bude počasí? Jak jsou na tom Vaši soupeři? Jestli nebudete mít kolizi a kdy přijde krize a jestli ji překonáte? Zkrátka, zda vůbec proběhnete cílovou páskou. Naprosto jasné je vždy jen jedno. Na začátku je start, na konci pro ty vyvolené možná cíl!

Historie – proč zrovna maratón? Je to prosté. Název byl odvozen od slavného běhu řeckého vojáka, který byl vyslán roku 490 př.n.l. z Marathónu do Athén, aby oznámil, že Řekové zvítězili nad přesilou Peršanů. Vzdálenost proběhl bez zastávky a po předání zprávy vysílením zemřel. Ovšem tehdy se nejednalo o vzdálenost 42.195m. Ta byla stanovena až v roce 1908 v Londýně.

Závod
Předstartovní rozcvičení není jen bezduchou frází. Je dobré se lehce rozklusat, protáhnout a do startu udržovat svaly v teple. Při větších závodech to chce hodně trpělivosti, jelikož na samotný start čekáte i několik desítek minut (pokud nejste nasazen díky svým kvalitním výkonům a můžete přijít na start těsně před a ještě do první startovní řady).

Přijde start a od této chvíle jste jen Vy a již zmiňovaných 42.195 m. Během maratónu se ukáže vše: celková úroveň Vaší přípravy, fyzická kondice, psychická odolnost, vůle a chuť zvítězit, když ne v samotném závodě, tak určitě sám nad sebou. Někdy za Vás rozhodne náhoda – déšť spojený s případným zraněním, atd. (Svoji nepřehlédnutelnou roli hrají také klimatické podmínky. U nás jsou za ideální období pro závod považovány jaro a podzim s přibližně cca 13 – 15 °C.). Věřte, že závod sám o sobě bude bolet. Ovšem právě kvalitní příprava může být Vaším velkým pomocníkem, aby bolest byla co možná nejmenší.

Musíte počítat s tím, že trénink na maratón je dlouhodobou a fyzicky náročnou záležitostí.
Matematika je neúprosná, pokud nenatrénujete určitý počet km v určité rychlosti, respektive tempu, tak nemáte nárok uběhnout maratónskou trať v určitém čase.

Zkuste počítat se mnou: délka trati cca = 42,195km x 5min./1km(tempo na 1km) = 211min. = 3hod.31min.; při rychlosti 4min./1km = 168,8min. = 2hod.48,8min. A teď si spočítejte, že nejlepší světový čas je (byl) pod 2hod.3min.; cca 123min. / 42,195km = 2min.54,9sek.,to je krásné číslo, při nejlepším světovém čase běžel maratónec v průměru každý kilometr lehce kolem 2minuty 55sekund. Až budete mít někdy čas a chuť,tak si toto tempo vyzkoušejte na atletickém oválu. 1 kilometr na 400m atletickém oválu jsou dvě a půl kola. Aby jste měli stejnou rychlost jako závodník při nejlepším maratónském čase, tak budete muset jedno kolo (400m) běžet za 1minutu 10,2sekund!!!!! Přeji krásný zážitek!!
 
(pozn. to nemluvě o super výkonu Eliuda Kipchogeho v roce 2019 z Prátru ve Vídni, kdy s vodiči dosáhl výkonu 1:59,40,2 = 2:50,1/1km, tzn. 400m za 68,04sek.)

Pokud chcete udělat maximum v přípravě, tak doporučuji před vlastním závodem prodělat závěrečný, speciální osmitýdenní trénink (možnost i dvanáctitýdenní) s vrcholem maratónského závodu. Všechny závody, kterých se účastníte v tomto období, považujte za součást tréninku. Neměli by být víc jak dva, tři, a měli by být kratší. Jen jeden z nich by mohl být o délce 1/2maratónu.

Můžete být vyloženě tréninkovým typem, tj. v závodě nikdy neprodáte to, co máte natrénováno. Nebo Vás nazvěme typem závodním, tj. v samotném závodě své tréninkové ukazatele překročíte.

mohlo by někoho zajímat.
Kdo plánuje maraton za cca 2:45, tak by měl v přípravném období zvládnout:

běhy ve speciálním tempu 3:50/km
běhy v tempové vytrvalosti 4:10 - 4:20/km
běhy v obecné vytrvalosti 4:50 - 5:05/km

pokud by jste měl někdo ambice na maraton za cca 2:30, tak by jste měl v přípravném období splňovat:

běhy ve speciálním tempu 3:30/km
běhy v tempové vytrvalosti 3:50 - 4:00/km
běhy v obecné vytrvalosti 4:30 - 4:45/km

Nezapomínejte i na adekvátní běžecké vybavení (textil) a tolik přehlížené běžecké ponožky 

Jediná značka běžeckého textilu a doplňků s běžeckou historií, která nese jméno vynikajícího běžce - vytrvalce Rona Hilla, který jako druhý člověk na světě zaběhl maraton pod 2:10, a to již v roce 1970.
 
Není nic jednoduššího než se zde na e-shopu přesvědčit

ronhilla
 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení