#RunEveryDay

Ledovat? Ano, ale.........



Zranili jste se při Vašem tréninku?, a četli jste o tom, že ledování urychluje hojení?, kdy s ním začít?, a co použít k ledování?, jak často a jak dlouho ledovat?.......rozhodli jste se to zkusit??

Tak tady je pár rad.

Je tedy pravda, že ledování zmenšuje otok a tak snižuje bolest a v podstatě tak urychluje hojení?

Přemýšleli jste o tom, proč to tak funguje?? a jak toho dosáhnout??

Je tedy led vůbec užitečný v léčbě zranění v jeho akutní fázi?? Pokud ano, tak jak dlouho se má led používat? A co vlastně používat?? Led a jeho tříšť?, zmraženou zeleninu?, chladící, gelové polštářky? Co je nejideálnější??

No, nejideálnější je nemuset tyto postupy vůbec používat, respektive být nezraněn. Ono se to však lehce řekne, ale již těžko se to plní.




Zde jsou zodpovězeny tyto otázky s "přispěním" nejnovějších vědeckých poznatků.

Otázka číslo jedna: Proč ledování snižuje otok??

Použití ledu, respektive jeho aplikace na postižené místo způsobuje, že led snižuje teplotu tkáně, a ta snižuje buněčný metabolismus v oblasti kolem zranění, respektive v místě ledování, a to snižuje množství sekundárních poškození tkáně obklopující to "hlavní" zranění.
Studie na zvířatech ukazují výrazný pokles v buněčném metabolismu, když je teplota tkáně sníží na 5 až 15°C (ideálních je 10°C).
Takže hlavním účinkem působení ledu v místě zranění je snížení rychlosti přenosu bolesti, čímž dochází ke snížení pocitu této bolesti v okolních, povrchových tkáních. To umožňuje zraněnému mobilizovat oblast zranění, což má za následek, jako vedlejší "produkt" , snížení otoku.

Jaký je tedy nejlepší způsob používat ledování??

Samozřejmě (skoro jako vždy, aby si člověk pomohl od námahy a ulehčil si život) si vymyslel místo používání klasického ledu, respektive jeho drcené formy, používání mražené zeleniny, respektive sáčků s hráškem, či kukuřicí, nebo chladících, gelových polštářků. Jenže (také skoro jako vždy) si tímto naběhnul. Ony totiž tyto ledovací formy nemají ten stejně blahodárný efekt. My totiž potřebujeme pro snížení rychlosti nervového přenosu bolesti dosáhnout optimální teploty tkáně v místě poranění 10°C. To by měla být naše priorita. Drceným ledem v sáčku toho dosáhneme bez problémů během pěti minut. Jenže mraženým hráškem, či kukuřicí, nebo gelovým sáčkem, nedosáhneme nižší teploty než 13°C!! Což není dostatečně nízká teplota, které potřebujeme dosáhnout, pro odpovídající vliv na rychlost nervového přenosu. Takže.......




Proto je nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, použít "klasický", drcený led v igelitovém sáčku aplikovaný přímo na kůži v místě zranění (a mraženou zeleninu si udělat k večeři).

Teď, když máme jasno a rozhodli jsme se použít sáček s ledem, tak jak dlouho ledovat, a jak často??

Ideální by bylo ledování použít ihned po úrazu, ještě dřív, než se začńe tvořit otok. Kdo však běháme s igelitovým sáčkem s ledem u pasu? (Pozn. v zimě (pokud je sníh)je toto jednodušší. Když si uděláte např. výron v kotníku, tak si můžete do ponožky ihned dát sníh a průběžně ho doplňovat celou tu dobu, než se dostanete dom.) Jinak se doporučuje ledování každých 20minut na každou jednu hodinu, a nebo 20minut ledovat a 20minut "volno", a tak dále.

Nesmíme ještě zapomenout, že vlastní snížení teploty okolní tkáně na 10°C je znatelně ovlivněno místem zranění, respektive jeho hloubkou a množstvím tělesného tuku.

Pokud bude zraněný běžec (sportovec) velmi hubený, se zraněním blízko k povrchu těla, např. boční poranění vazů v kotníku, tak toho můžeme dosáhnout velice rychle. Pokud se však bude jednat třeba o poranění stehenního svalu, a nebo dokonce svalů v oblasti břicha u někoho, kdo má "spoustu" tělesného tuku, tak zde budeme muset ledovat delší dobu, abychom dosáhli požadované teploty 10°C. Dokonce se může stát, že toho nebudeme moci dosáhnout vůbec.

(Představte si člověka 160cm a výšky a 100kg hmotnosti s poraněním svalů v oblasti břicha. Představujete si to?? Tak pokračujte. Kolik by jste museli mít ledu, aby jste byli schopni "získat" avizovanou teplotu 10°C okolní tkáně v místě zranění a hlavně jak toho dosáhnout přes 10cm vrstvu podkožního tuku. Nemožné. Jedině, že by jste ho zmrazili "kompletně".)

Další bod o čemž bychom měli vědět. Všude se píše, že je třeba sáček s ledem ještě zabalit do ručníku, nebo nějakého textilu, abychom nezpůsobili omrzliny pokožky. Je to třeba?? (Já osobně jsem to nikdy nedělal, a omrzliny jsem si nezpůsobil ).




Ale ať to je pod "dohledem" odborníků, ne??

Ve 35 studiích, kdy se přikládal sáček s ledem přímo na pokožku, nebyla zaznamenána žádná poranění kůže, žádné omrzliny (samozřejmě pokud byl dodržován avizovaný časový harmonogram).

Samozřejmě to nás nezbavuje povinnosti zjistit, jestli pacientovi (i sobě samému) nehrozí žádné kontraindikace co se týče působení ledování, jako je například alergie na chlad, apod.

V případě, že drcený led se aplikuje přímo na kůži, můžeme mít pocit minimálního komfortu (chceme se však snad vyléčit a ne si užívat, ne??) , ale je to ta nejefektivnější forma ledování.
Je-li led aplikován zabalen do ručníku, utěrky, atd. tak je ledování minimálně účinné, respektive NEÚČINNÉ.

Takže ledujeme!!

Ovšem POZOR (pokud nemáme poznatky již z dřívějšího ledování). Po prvních minutách a pak každých pět minut kontrolujte pokožku, jestli nedochází k alergickým reakcím.

Kontraindikace ledování:

Aktivní hluboká žilní trombóza - cs.medlicker.com/943-hluboka-zilni-tromboza nebo tromboflebitida - lekarske.slovniky.cz/pojem/tromboflebitida
Místo chronického poranění
Přecitlivělost na chlad, jako je např. Raynaudova choroba - www.wikiskripta.eu/index.php/Raynaudova_choroba , kryoglobulinemie - lekarske.slovniky.cz/pojem/kryoglobulinemie , hemoglobinemie - www.slovnik-cizich-slov.cz/haemoglobinaemia.html
Chladová kopřivka - www.priznaky-projevy.cz/kozni/chladova-koprivka-alergie-na-chlad-priznaky-projevy-symptomy (studený alergie nebo přecitlivělost)
zhoršený krevní oběh
krvácení tkáně
neléčené krvácivé stavy v oblasti ledování se zhoršenou cirkulací

POZOR při ledování by si měli dát především lidé se srdečními problémy, s hypertenzí, s infekcí

I když "léčba" ledováním je velice efektivní a v podstatě jednoduchá, tak je třeba se míti na pozoru. Je to přece jenom léčba a proto je třeba na ni i takto nahlížet.

Pokud jste museli použít informace v tomto článku, tak Vám všem Vám přeji brzké uzdravení , a Vám ostatním, kteří jste těchto informací nemuseli použít, tak Vám přeji aby u toho zůstalo co možná nejdéle :-)

Speciální běžecké ponožky, které jsou zkonstruovány pouze a speciálně po běžce s použitím poznatků takového odborníka, jakým je samotný Ron Hill (ve své době držitel světového rekordu na maraton, a nositel titulu PhD v oboru textilní chemie) značky Hilly.

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení