#RunEveryDay

Chrání nás "Barefoot" před úrazem?



Podle nadšenců "Born To Run" běhání v běžných,běžeckých botách oslabí naše nohy a odpružené běžecké boty jsou částečně zodpovědné za více jak 50% zraněních u současných běžců.

Teoreticky minimalistické boty posílí naše prsty a klenbu, a tím pádem zvyšují sílu plosky nohy a tím snižují možnost zranění.

Nový výzkum bohužel naznačuje, že pro průměrného sportovce může nošení minimalistické obuvi naopak zvýšit riziko zranění.
Ve studiích z roku 2012 zveřejněných v Medicine and Science in Sports and Exercise vědci z Brigham Young University zjistili, že 10 z 19 účastníků "přechodu" na minimalistickou obuv Vibram FiveFingers bylo zraněno, ve srovnání s pouze jedním z 17 běžců kontrolní skupiny, která používala běžnou běžeckou obuv.
Jedná se o konzistentní výzkum zveřejněný v prosinci 2013 v britském časopise Journal of Sports Medicine, ve kterém bylo účastno 103 běžců.
Těm bylo náhodně přidělena neutrální běžecká obuv (Nike Pegasus 28), částečně minimalistická (Nike Free 3.0 V2) a nebo plně minimalistická (Vibram FiveFingers Bikila).

Po skončení 12-ti týdenního tréninku byli běžci, kteří nosili částečnou a plně minimalistickou obuv, 2-3krát častěji zraněni než běžci, kteří nosili neutrální boty Nike Pegasus 28.

Kritici tohoto výzkumu uvádějí, že studie nebyly dostatečně dlouhé, aby se nohy přizpůsobily stresu v minimalistické obuvi.
Faktem je, že mnoho běžců nemusí být schopno se přizpůsobit stresům minimalistické boty, bez ohledu na to, jak dlouho trénink trvá.
Jak poznamenali paleoantropologové Trinkaus a Shang , prsty našich raných předků byly výrazně širší než prsty současných lidí.
Protože silné prsty chrání přední část před traumatem tím, že distribuují tlak na širší oblast, kdežto úzké prsty u většiny současných, moderních lidí jsou méně schopné chránit nás před nárazovými silami.
Žádné množství ani délka tréninku Vám nezpůsobí, aby kosti ve Vašich prstech byly silnější.

Dalším faktorem, který je třeba vzít v úvahu, je to, že protože většina z nás vyrostla "na nošení obuvi", tak je víc jak pravděpodobné, že budeme mít úzkou přední část plosky nohy včetně prstů. Studie "celoživotního bosého obyvatelstva" dokazují, že přední strana plosky nohy včetně prstů je o 16 procent širší než přední část "obuté" populace. Zdá se, že zátěž spojená s bosou aktivitou způsobuje, že přední část se rozvíjí se širšími, silnějšími kostmi. Protože převážná většina z nás vyrostla na "botách", musíme chránit naši užší přední část tlumením - polstrováním.

Ačkoli myšlenka, že jsme se vyvinuli pro běh, tedy, že běh je našim přirozeným pohybem, je víc jak krásná, tak současný výzkum naznačuje, že spíše než abychom se narodili k běhu, jsme se opravdu "jen" narodili.
Namísto vystavení našich nohou nebezpečným silám spojeným s "bosým" během, bychom měli chránit naši přirozeně úzkou přední část plosky nohy a tenké prsty běžeckými botami, které mají dostatečné tlumení.
Není potřeba ho nijak mnoho, protože se ukázalo, že dokonce i 10 milimetrů odpružení zvyšuje absorbování a návrat energie a snižuje tak riziko zranění.

autor Thomas C. Michaud, D.C.

Běžecká obuv New Balance, která sníží riziko zranění (jak moc, to záleží i na Vás).