#RunEveryDay

Bolesti zad u sportovců



Bolesti zad se vyskytují u sportovců různých věkových kategorií poměrně často.
Většinou se označují jako bolesti vertebrogenní, což ne vždy vyjadřuje jejich skutečný původ. Pojem vertebrogenních potíží zahrnuje jednak morfologické změny na páteři, ale i funkční poruchy, které se projevují buď přímo bolestmi v oblasti páteře, ale často vyzařují do okolí, i do vzdálenějších vnitřních orgánů.

Je třeba rozlišovat mezi bolestmi páteře, které vyvolávají diskopatie, bolestivé blokády jednotlivých segmentů, případně degenerativní onemocnění a mezi podstatně častějšími bolestmi z měkkých částí, jako jsou vazivové bolesti a hlavně svalové spazmy.

Nejčastější příčinou vzniku bolestivých stavů u sportovců je jednostranné přetížení, nedostatečná svalová síla všeobecně - slabý svalový korzet a v neposlední řadě svalová disbalance. Bolesti vznikají nejčastěji v tzv. uzlových bodech páteře, na přechodech C-Th, Th-L a L-S.

Nejmarkantnějším příkladem svalové nerovnováhy, způsobující bolesti v oblasti bederní páteře, je nedostatečná, případně relativně nedostatečná síla břišního svalstva. V takovém případě páteř ztrácí při dynamickém i statickém zatížení svoji oporu z ventrální strany.

Obratlům se tím do určité míry umožňuje vzájemný posun, s následným napínáním ligament a pouzder meziobratlových skloubení, čímž vznikají bolesti, případně následné reflexní svalové spazmy, vedoucí k funkční blokádě příslušného segmentu páteře. Takto vzniklé bolestivé projevy varírují od diskrétních bolestí až po stavy imitující radikulární dráždění, tzv. pseudoradikulární syndrom.

Terapeuticky, v lehčích případech, stačí uvolnění svalových spazmů mobilizačními cvičeními, lehkou masáží, elektroanalgezií, případně manipulační léčbou. V těžších případech se nevyhneme podávání analgetik a myorelaxancií.

Při podezření na pravý radikulární syndrom je nutné neurologické vyšetření a zvážení neurochirurgického řešení.
Preventivně je důležité, v tréninkovém procesu se zaměřit na správné držení těla, rovnoměrné zatěžování, vyvarovat se statického i dynamického přetěžování, hlavně jednostranného a cíleně předcházet rozvoji svalových disbalancí.
MUDr. František Jedlička - www.aktivnizdravi.cz/

Běžecké doplňky bez kterých se běžec neobejde

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení