#RunEveryDay

Běh po měkkém

MW hybrid running-4025
 
Dnes a denně se stále někde prezentuje běh po měkkém povrchu a jeho samá pozitiva - šetření pohybového aparátu - zad, kloubů, svalů, atd.
Ano, běh po měkkých površích - lesní a polní cesty, louky, travnatá plocha na stadionu, golfové hřiště, za určitých předpokladů a podmínek má významná pozitiva.
Ano, je to velice šetrné a příjemné běhání. Jenže jsou zde ty určité předpoklady a podmínky. Ptáte se jaké to jsou? No, jsou to zpevněné klouby jako jsou kyčle, kolena a kotníky. Ono totiž právě a především při běhu po měkkých površích, pokud nemáte dostatečně zpevněny avizované klouby, dochází zvláště u kolen k jejich nadměrnému vybočování. Při došlapu na měkký povrch, který není všude stejně měkký a stabilní, o určité nerovnosti ani nemluvě, dochází díky tomu k enormní zátěži vaziva a úponů kloubů, které mají zabraňovat právě různým nežádoucím vychýlením. Samozřejmě toto vybočení se zákonitě projeví i na styčných plochách kloubu samotného. Takže dochází k soustavnému výraznému přetěžování nejen vazivových tkání a úponů, ale i kloubu samotného.
 
Jen pro lepší představu třeba takové koleno má styčnou plochu, která přenáší zatížení (střelil jsem od oka) cca 25cm2?? (určitě ortoped by to věděl přesně), a při běhu vzniká zátěž až trojnásobku naší hmotnosti, takže:
běžec má např. hmotnost 70kg, x 3 = 210kg . To je zátěž, která působí při jednom došlapu na kloub. Tu podělíme plochou - 25cm2 a získáme výsledek = 8,4kg/cm2. To je zatížení, kterému je vystaven 1cm2 plochy kolenního kloubu. Jenže pokud dojde k avizovanému vybočení a díky tomu zatížení bude třeba jen na 4/5 této plochy, tak to bude 210kg děleno 20cm2 = 10,5kg/cm2, tzn. zatížení bude o 2,1kg/cm2 větší. A když budeme počítat s během v trvání jedné hodiny a počtu 75 dopadů jedné nohy za minutu na zem, tak můžeme počítat se zvýšeným zatížením 1cm2 o 9450kg, tzn. skoro o 9,5tuny více zatížení na 1cm2 při hodině běhu. A když budu počítat se třemi hodinami běhu týdně, tak za rok to je šílených 1 587 600kg navíc na 1cm2!!
To už se musí nějak podepsat na kloubu, ne??
A my si klademe otázku: Proč mě bolí klouby, když běhám v drahých, kvalitních botách (to, že jsou kvalitní a drahé ještě neznamená, že jsou pro mě a můj běh vhodné), běhám po měkkém, extra se nepřetěžuji......??????
Co s tou bolestí. Takže jak budeme tuto bolest řešit?? Zkusíme vysadit nebo omezit běh. Zkusíme nějaké preparáty proti bolesti (píšu schválně preparáty a ne léky, protože dle mne to nejsou léky ). Použijeme tejpy. Zkusíme nějaké podpůrné prostředky na chrupavku, a že jich je, atd. atd. Jenže vším tím "léčíme" důsledek a ne příčinu. Proto doporučuji zařadit i, a nebo především, cviky na posílení kloubů, tzn. i jejich stabilitu.
PS. samozřejmě pokud nemáte dostatečně zpevněné klouby, tak k nadměrnému vybočování dochází i při běhu po zpevněných površích!! Ne tak výraznému, ale dochází.
Takže běh po měkkém určitě super, ale .......
 
 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení