#RunEveryDay

Dopad při běhu na patu (mýtus)

mm2


stále se mezi amatérskými, respektive rekreačními běžci "řeší" jestli při běhu dopadat na patu a nebo na střed chodidla či dokonce špičku, a že dopad na patu často zapříčiňuje zranění.

Na základě tohoto dilematu udělali v roce 2010 takový test, že během maratonu natáčeli amatérské běžce na 10. km a na 32. km.
Výsledek byl takový, že na 10.km 88,9% došlapovalo na patu, 3,4% na střed, 1,8% na špičku a 5,9% asymetricky.
Na 32. km to bylo 93% na patu, 0% na střed a zbytek ?? (možná, že to již nebyl běh), není zmíněno.

Tak kde byla chyba??, že většina běžců běžela "špatně"? Ovšem zde také upozorňují, že není došlap jako došlap, v tomto případě na patu.
Špatně je, (zde je asi ten původ "označení" došlapu, jako špatného), že když při běžeckém kroku příliš nohu předsuneme před tělo, respektive před těžiště, a dopadáme na patu při téměř napnuté noze v koleni. Ne tedy dopad na patu, ale dopad na téměř napnutou nohu v koleni má přímou souvislost s případnými zraněními a bolestivostí kolen.
Zjistili také, že můžete dopadat na patu, ale s nohou těsně před trupem, respektive těžištěm, kdy nohu nemáte téměř napnutou v koleni, a souvislost se zraněním zde odpadá.

Ať dopadáte na patu, či střed a nebo dokonce na špičku, tak v každém případě doporučuji kvalitní, běžecké (ne sportovní) ponožky Hilly

poly