#RunEveryDay

Piriformis syndrom (falešný ischias) a jak se léčí?

 

Piriformis syndrom (falešný ischias) a jak se léčí?

Piriformis je malý sval, který se nachází hluboko v kyčli, ale jeho význam je pro běžce víc jak zásadní. Při běhu, zejména při delších krocích a na nerovném terénu, dochází k velkému zatížení páteře, které se do páteře dostává od nohou přes kyčle.

piriformis

Běžci pozor: je vaše hýžďová oblast při běhu zatížená a bolestivá, vyzařuje bolest směrem k zadní straně stehna a zhoršuje se, když prodloužíte krok nebo zvýšíte rychlost běhu? Běžci, pokud vás bolí hýždě, když dlouho sedíte, tak se u vás může jednat o syndrom piriformis.

Pokud je napětí nadměrné, může dojít k přetížení křížové kosti, zablokování kloubu a intenzivní,  nepříjemné bolesti svalu.

Příčinou piriformis syndromu je především zkrácení nebo kontraktura piriformis svalu.

Problém vzniká proto, že tímto svalem prochází sedací nerv, a pokud je velmi zkrácený, má tendenci nerv stlačovat. To se projeví necitlivostí, brněním a bolestí v oblasti podél dráhy sedacího nervu a lokálně v hýžďové oblasti. Zranění se pozná nejen podle bodavé bolesti při běhu, ale také podle toho, že se vyvíjí tak, že se při delším sezení objeví bolest v celé hýždi.

Toto zranění by nemělo být zaměňováno s ischiasem. Při ischiasu bolest vyzařuje ze zad a může zasáhnout i prsty u nohou. Jedná se o vyzařující bolest, která se šíří do celé nohy, zatímco u pyramidového syndromu bolest vyzařuje hlavně směrem k hýždím.

Cvičení při pyramidovém syndromu

Po stanovení diagnózy pyramidového syndromu je cílem léčby u tohoto typu pacienta zvládnutí zánětlivého procesu a související bolesti uvolněním svalové kontrakce. K tomu můžeme využít následující cviky, a to buď jako léčbu, nebo jako prevenci vzniku pyramidové kontraktury u běžců, kteří jsou k ní náchylní.

 

Některé cviky, které by vám mohly pomoci.

 

pi

 

Během období zranění by se tyto cviky měly provádět alespoň 5-10 minut (nikdy ne přes bolest), aby se piriformisový sval udržel uvolněný a nedošlo k zánětu nervu.

V období, kdy je zranění překonáno, by se tento postup měl dodržovat alespoň 5 minut po každém tréninku, aby se předešlo nové kontraktuře.

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení