#RunEveryDay

Podvrtnutí kotníku

Podvrtnutí kotníku jsou jedním z nejčastějších typů sportovních úrazů. Vymknutý kotník je výsledkem přetížení vazů hlezenního kloubu. To má za následek malé nebo úplné odtržení postiženého vazu. K většině podvrtnutí kotníku dochází během sportovních činností, které zahrnují běh, skákání, nebo chůzi., atd.

Počáteční příznaky vymknutého kotníku:
• bolest a citlivost kolem kotníku
• otok
• modřina - krevní výron
• neschopnost chodit ani stát
• ztuhlost kloubů

První fáze léčení včetně první pomoci:
Počáteční fáze léčby podvrtnutí kotníku zahrnuje první pomoc technikou známou jako RICE (RICE je zkratka která se používá pro označení léčby, kdy se používá odpočinek, led, komprese a vyvýšení. To je používáno jako nejlepší první fáze v léčbě poranění měkkých tkání, jako jsou výrony a pohmožděnin. Kombinace RICE pomáhá snížit zánět, k němuž dochází po akutním zranění)
Je důležité si uvědomit, že čím dříve je tato léčba zavedena, tím bude účinnější a léčba kratší:
• odpočinek a ochrana poraněné oblasti. Když to bolí při vlastním zatížení končetiny, tak se doporučuje používat při chůzi i berle. Když je bolestivost i při pohybu v oblasti poranění, tak místo znehybnit třeba dlahou.
• Použití ledu - www.babos-sports.cz/e-shop/bezecke-doplnky/new-balance-ice-heat-pack-detail , nebo sáčku s mraženou zeleninou, či kukuřicí nebo něčeho podobného sníží otok a bolest v místě zranění. Tento krok by měl být proveden co nejdříve. Pokud se Vám toto zranění stane v zimě, kdy je sníh, tak se nebát ihned dát na místo, respektive do ponožky v místě zranění sníh. Používání "ledování" se doporučuje po dobu 20 minut třikrát denně v prvních 48 hodinách
• Kompresi poškozeného místa provedete bandáží nebo elastickým obvazem. Tím se snížíte otok v místě zranění. Komprese by měla být "pohodlná", neměla by být příliš těsná, aby nedocházelo k necitlivosti, brnění či zvýšené bolesti.
• Zvyšte postiženého místo nad úroveň srdce co nejvíce. Tato technika Vám pomůže taktéž ke snižování otoku v místě úrazu.
Tato kombinace ošetření pomáhá snížit nejen bolest, ale i otok, které se vyskytují v počáteční fázi zranění, respektive léčby.
V závislosti na tom, jak těžké je podvrtnutí, budete muset případně používat při chůzi i berle. Pomocí berlí tak snížíte zátěž na poraněný kotník. To taktéž urychlí fázi hojení vazů v kotníku, a zmírní bolest při chůzi.
Když už bude hojení v takové fázi, že budete moci započít kotník zatěžovat, tak v rámci prvního cvičení by jste měli začít jemným cvičením na posílení kotníku a obnovení jeho pohyblivosti. Počáteční cvičení by mělo být prováděno bez jakékoliv zátěže. Samozřejmě postupně můžete provádět náročnější cvičení (POZOR však - nic neuspěchat. Jak říkal jeden výborný lékař : "Vše dělej do bolesti, nikdy ne přes bolest!"

Standardní cvičební program po podvrtnutí kotníku zahrnuje tyto úkony:
• Rozsah pohybu cvičení: Tato jemná a lehká cvičení pomohou uvolnit kotník. Často totiž po podvrtnutí kotníku se stává kotník zatuhlým, právě díky nedostatku pohybu. Je důležité získat zpět ztracenou pohyblivost, aby se zabránilo případným dalším, budoucím zraněním.
• Izometrické cvičení: izometrické cvičení vám umožní zpevnění kolem hlezenního kloubu bez použití odporu (zátěže) při tomto cvičení. Toto se provádí v počátku rehabilitace, pokud chcete, aby se stal pevnějším, pokud je toto zranění u Vás častější záležitostí.
• Resistenční cvičení: Resistenční cvičení se provádí tak, že cvičení provádíte proti odporu. Tímto cvičením posílíte především svaly a vazy kolem kotníku.
Časem se kotník úplně uzdraví a vy budete moci provádět stejné aktivity jako před vlastním zraněním.
Stále však mějte na paměti - NIC SE NESNAŽIT USPĚCHAT!!

Předejít, respektive snížit riziko podvrtnutí kotníku, můžete i výběrem vhodné běžecké obuvi (pokud sami si nevíte rady, tak mě kontaktujte na pavel@babos-sports.cz)

Běžecké sety Ronhill - v případě zájmu pište na pavel@babos-sports.cz