#RunEveryDay

Rizika přetížení

K napsání tohoto příspěvku byl e-mail z poslední doby, ve kterém padla otázka ohledně dlouhodobé únavy a bolesti po velmi nadstandardní zátěži.

Každý organismus má svoje limity – fyzické a fyziologické, které je možné zvyšovat pravidelným tréninkem a morfologické – bariéry, které nelze víceméně překonat, protože tak je lidské tělo postaveno.

Pokud vystavujeme tělo a naše možnosti hranici proudu a stresu, po určité době se takováto zátěž stane obvyklou a hranice proudu se stane běžnou.

Pokud ale svou zátěž limitujeme do prostoru stresu, dočkáme se záhy odpovědi našeho těla v podobě, která znemožní delší setrvání v zóně stresu – nejčastěji se jedná o bolest, poněvadž se jedná o jeden z hlavních limitujících faktorů.

V čem tedy spočívá ono riziko?

U predisponovaných jedinců, což často nemusí být nijak patrné, se dlouhým setrváním v pohybovém stresu může pomaleji odbourávat hladina kyseliny mléčné jakožto produkt metabolismu kosterních svalů, případně může dojít k uvolňování svalového barviva (myoglobinu) ze svalu. Tento stav není příliš častým jevem, ale pokud se objeví, může vést k vážným zdravotním komplikacím včetně selhání ledvin.

Není to ostrachu z fyzické aktivity, ale o varování před neúměrnou fyzickou zátěží, na kterou jste dostatečně netrénovali (jako příklad v poslední době slouží start na maratonské distanci bez patřičné, adekvátní přípravy). Je normální, že po závodech, po velké zátěži bolí především nejvíce zatěžované svaly, ale pokud bolest především dolních končetin přetrvává po delší dobu 4-5 dní i v noci, ztmavne moč, nebo dojde ke změně množství vylučované moči vůbec, pocitu slabosti (např. v denních hodinách), je víc než vhodné nečekat, vzít ranní moč, jít k praktickému lékaři a v anamnéze se zmínit o velké zátěži. Včasná léčba je jediná možnost jak nemít ze super sportovního výkonu následky do konce života.

Běžecké doplňky, které za Vás na maraton nenatrénují, ale určitě Vám ho zpříjemní.