co je to biomechanika?

co je to biomechanika?

Biomechanika je věda přesahující jednotlivé obory, která se zabývá mechanickou strukturou, mechanickým chováním a mechanickými vlastnostmi živých organismů a jejich částí (v našem případě lidského těla) a mechanickými interakcemi mezi nimi a vnějším okolím. Zahrnuje měření a analýzu pohybů a tlaků, které vznikají v lidském těle při pohybu.

Pro společnosti vyrábějící obuv pro sportovce je velice důležité studovat a rozumět biomechanice lidského pohybu, aby obuv která je navržena a následně vyrobena byla pohodlná, zlepšovala pohyb a chránila před zraněním.

každý jsme jiný

Tuto skutečnost lze rozeznat pouhým pozorováním lidí při chůzi.

tělo je dynamický systém

V těle je mnoho kombinací svalů a sil v nich, které vytvářejí pohyb. Když je jeden sval zraněn či oslaben, tělo je schopno kompenzovat jej užitím jiné kombinace sil ve svalech.

kosti

kosti

Chodidlo se skládá z 26 kostí, 33 kloubů a 107 vazů, které formují kotník, horní a spodní část nártu a prsty. Tyto kosti nejenže dávají chodidlu tvar, ale také mají své speciální určení – umožňují širokou škálu pohybů a zároveň jsou schopny vydržet neuvěřitelnou zátěž.

Chodidlo si můžeme rozdělit do 3 částí: pata, střední a přední část.

Pata je nezbytná pro podporu změkčení dopadu chodidla při dopadové části kroku.
Střední část formuje klenbu chodidla a hraje důležitou roli ve schopnosti chodidla absorbovat náraz při pronaci. Pronace je přirozené stočení chodidla od paty směrem dovnitř k palci při chůzi a běhu.
Přední část pohání vaši tělesnou hmotnost směrem dopředu při chůzi a běhu.

svaly

svaly

Chodidlo má 33 svalů, z nichž některé jsou upevněny ke spodní části nohy. Jejich funkcí je uvést kostru do pohybu: natažení, protažení a ohyb prstů, které umožňuje odstrčení a zvednutí chodidla při běhu – v podstatě kontrolu nad chodidlem po celou dobu.

náraz chodidla

Při dopadu jsou chodidla běžce zatížena 2-3 násobkem jeho váhy. Např. 70 kg běžec může při dopadech zatěžovat svá chodidla silou až 210 kg. Za předpokladu, že jeho krok je 2 m dlouhý, potřebuje uběhnout zhruba:

  • 500 kroků na 1 km dlouhou trať
  • 5000 kroků na 10 km dlouhou trať
  • 10532 kroků na půl maraton
  • 21065 kroků na maratón
  • 25000 kroků na 50 km tréninkový týden

Jednoduše řečeno, běžec s týdenním tréninkovým plánem na 50 km dopadne silou 210 kg přibližně 25000 krát za týden, což může chodidla, kolena a tělo podrobit obrovskému zatížení. Správně ušité boty, spolu se změkčením a absorpcí nárazů, mohou pomoci snížit tělu „zátěžový stres“, který musí při běhu absolvovat.

Provozovatel stránek nezodpovídá za případnou újmu na zdraví či způsobená zranění.