může běžecká obuv způsobit zdravotní problémy?

to, že obuv vypadá na první pohled dobře, ještě neznamená, že vám nemůže způsobit zdravotní problémy!

může běžecká obuv způsobit zdravotní problémy?

Spousta sportovců si myslí, že běžecká obuv, kterou si kdysi zakoupili vydrží vše a že technologické prvky kterými disponuje je ochrání proti všem případným úrazům. Je třeba si ale uvědomit, že veškerá aktivita kterou provádíme ve sportovní obuvi se na ní podepíše (ať už se jedná o závody, běžecký trénink a nebo chůzi).

Hodně běžců také bohužel začíná řešit koupi nové běžecké obuvi až v době, kdy se jim začne trhat svršek nebo podešev a běžecká obuv začne být opravdu hodně prošlapaná až děravá. To už je ale pozdě! Ono totiž při běhu (a samozřejmě i při chůzi) dochází při došlapu ke stlačení mezipodešve, která má svoji „životnost“ a pokud ji překročíme, tak si zaděláváme na zranění vlivem málo odtlumených nárazů.

Stejně tak si můžeme přivodit úraz porušeným svrškem, který díky opotřebení už nemá „sílu“ zajišťovat stabilitu chodidla. I venkovní teplota ovlivňuje vlastnosti běžecké obuvi!

Rád bych zde proto uvedl několik tipů, kterými se můžete řídit při zjišťování, zda je vaše běžecká obuv ještě „in“ a nebo už „out“.

1. proč vám mohou (nejenom) běžecké boty způsobit zranění?

Jednoduché vysvětlení – protože mohou být pro vás špatné. Špatné je v tomto případě myšleno jako pro vás nevhodné!

Například: pokud máte sklon k nadměrné pronaci, tak potřebujete aby vaše běžecká obuv měla technologický prvek, který garantuje stabilitu a její kontrolu. Pokud budete totiž běhat v neutrální obuvi, případně v obuvi určené pro supinaci (opak nadměrné pronace), tak vám tato obuv bude jen tlumit nárazy, ale nezajistí vám tolik potřebnou stabilitu.

Podobně na tom může být běžec se supinací, při používání obuvi pro nadměrnou pronaci. Ta totiž zvýrazní ještě více biomechaniku jeho končetiny a běžec si tím výrazně zvyšuje riziko zdravotních problémů. Nejlepší rada je – poraďte se s odborníkem, který má v této oblasti praktické zkušenosti!

2. sílu nárazů neovlivňuje jen tvrdost materiálu po kterém běžíme,

ale i okolní teplota - respektive teplota obuvi, konkrétně mezipodešve. Jiné tlumící vlastnosti a parametry má mezipodešev v letních měsících při teplotě cca 30°C a jiné při bodu mrazu. Čím je teplota nižší, tím je i tlumení nárazů menší. Proto nenechávejte obuv v zimních měsících venku (balkón, atd.). Snížíte tím jejich tlumící vlastnosti, ale určitě i životnost.

Nejenom chlad ovlivňuje technologické parametry běžecké obuvi, ale také vysoké teploty. Čím je teplota vyšší, tím více je obuv (mezipodešev) měkčí. Proto je v létě stejný model obuvi měkčí než v zimních měsících. Zároveň je potřeba si uvědomit, že s vyšší teplotou se zvyšuje tlumení, ale naopak se snižuje stabilita. Proto neskladujte obuv v blízkosti tepelných zdrojů (ústřední topení, kamna, atd.), případně na přímém slunci – ono totiž ani UV záření nedělá obuvi moc dobře.

3. dejte si pozor na výhodné nákupy – výprodeje starých modelů.

Na první pohled se vám tato koupě může zdát velice výhodná. Super model (technologicky na výši) za super cenu, ale bohužel nic není pro běžeckou botu horší než čas. UV záření, vzduch, vlhkost a další vnější vlivy silně ovlivňují vlastnosti materiálů, které jsou použity při výrobě běžecké obuvi. Zvláště materiál mezipodešve je negativně ovlivněn. Tím pádem je jasné, že stejné parametry nemá obuv v den výroby a za 6 let (i když není nošená)! V avizované super ceně je totiž zahrnuta i určitá ztráta technologických vlastností.

4. běžecká obuv je pro běh!

Mezipodešev je totiž konstruována tak, aby co možná nejlépe kopírovala běžecký pohyb – pohyb vpřed. Je měkká a úměrně tlustá – v patní části více, v přední části méně. Není však konstruována pro sporty, kde se jedná o vícesměrný pohyb (basketbal, tenis, fotbal, atd.), při kterých po obuvi požadujeme kromě tlumení i nižší těžiště a laterální podporu (stabilitu především v kotníku).

To také znamená, že speciální obuv je určena pro ten druh sportu, pro který je vyrobena: kopačky pro fotbal, basketbalová obuv pro basketbal, tenisová pro tenis. Pokud máte rádi svoje zdraví a chcete si sport (který provozujete na jakékoliv výkonnostní úrovni) patřičně užít, tak si pořiďte obuv k tomu výhradně určenou!

5. mezipodešev samozřejmě není jediná část běžecké obuvi,

která ovlivňuje její technické parametry. Je tu i svršek, který se spolu s mezipodešví stará o komfort nohy při běhu. Bohužel je svršek daleko více ovlivňován vnějším prostředím, převážně vlhkostí – voda a pot. Pot je velice agresivní a má neblahý vliv na materiály ze kterých je svršek vyroben.

Sůl a bakterie které jsou obsaženy v potu, nenarušují jen materiály, ale i lepidlo, které je používáno při výrobě svršku. Díky dlouhodobému působení potu může dojít až k úplnému porušení svršku. Proto je třeba dbát na to, aby byla bota před každým dalším během řádně vysušena. Nepoužívejte však vysoké teploty, vysušení musí být pozvolné! Doporučuji mít minimálně dva páry běžecké obuvi, které můžete střídat. Tím dáte obuvi více času k vysušení a „odpočinutí si“ a také k prodloužení její životnosti.

6. na závěr je potřeba si říci,

že materiál mezipodešve je plný mikroskopických vzduchových kapes, které mění svůj objem při nárazu a mají snahu se po něm vracet do původního stavu. Samozřejmě při každém takovém nárazu dojde k úniku (mikroskopického množství) vzduchu, takže se už nikdy materiál nevrátí do 100% stavu před nárazem. Tím pádem, čím více obuv používáme, tím méně je v kapsách vzduchu a mezipodešev se stává tenčí a tvrdší.

Odborné studie uvádějí, že po cca 800 km se sníží tlumení mezipodešve až o 30% (to je ovlivněno i hmotností běžce a povrchem na kterém běhá). Pokud pokračujete v používání obuvi přes tuto hranici, tak byste ji měli kontrolovat jak moc je opotřebovaná. Nejběžnější kontrola je vizuální - jak je opotřebovaná podešev v nejvíce zatěžovaných místech (abraze) - pata a přední část, jak už je stlačena mezipodešev (kde více a kde méně), atd.

Provozovatel stránek nezodpovídá za případnou újmu na zdraví či způsobená zranění.